Home

Regelmatig bewegen is goed voor je gezondheid.

Maar hoe doe je dat?

Iedereen weet dat bewegen en sporten belangrijk zijn voor een gezond(er) leven. Lekker bewegen kan in vele vormen. Wandelen, fietsen of stevig je spieren gebruiken met sneeuwballen gooien, het is allemaal goed voor ons lichaam. Van bewegen wordt je lichaam sterker en gezonder.

Wat zijn de voordelen van bewegen?

Dat zijn er vele, goed onderbouwd door wetenschappelijk onderzoek. Samengevat: regelmatige lichaamsbeweging – een half uur per dag - verbetert niet alleen je uithoudingsvermogen, spierkracht en souplesse, maar ook je slaap en je humeur. Het helpt tegen botontkalking, versterkt je hart en maakt je bloedvaten en longen elastischer. Bovendien verbetert het je geheugen. .

Tips om te beginnen en vol te houden

 1. Kies een vorm van beweging die je leuk vindt

Als je iets kiest wat goed voelt dan is de kans groot dat je het blijft doen. Buiten of binnen, individueel, met iemand samen of in groepsverband. Keuze genoeg: “bootcampen” of een andere krachtsport, hardlopen, fitness of yoga. Maar ook een half uurtje wandelen, fietsen of in de tuin werken, levert al profijt op.

2. Kleine stappen en haalbare doelen

Door te beginnen met kleine stappen verhoog je niet alleen je kans op succes, maar het houdt je ook gemotiveerd. Bijvoorbeeld, als je doel is om 3 keer per week 30 min. thuis aan fitness of yoga te doen, kan je beginnen met 1 x per week. Pas als dit een routine is, ga je uitbreiden naar 2x per week.

3. Maak er een gewoonte van

Een andere belangrijke succesfactor voor trainen is je te houden aan je routine. Kies voor een vaste dag /vaste dagen en een vaste tijdstip die goed in je dagelijks ritme past. Je kunt er bijvoorbeeld een gewoonte van maken, elke avond voor het eten een half uurtje buiten te gaan wandelen.

4. Luister naar je lichaam

Als je niet gewend bent iedere dag te bewegen, wees je dan bewust van je beperkingen. Als je pijn of ongemakken voelt, stop dan en rust even voordat je verder gaat. Begin altijd met het opwarmen (warming-up) van je lichaam, bijvoorbeeld met wat arm- of beenbewegingen of een stukje wandelen. Na afloop is het afkoelen (cooling-down) ook belangrijk, bijvoorbeeld door rustig te stappen of wat rek- en strekoefeningen te doen.

Naast voeding is beweging een belangrijk onderdeel in de leefstijlgeneeskunde voor verbetering van je afweer, energie en vitaliteit. Juist in deze Corona tijd!

Aan mijn cliënten geef ik regelmatig praktische en haalbare adviezen over bewegen, die passen binnen je persoonlijke omstandigheden en die ook vol te houden zijn.

Daarbij kan je ook op mij rekenen als coach voor afstemming en ondersteuning