Home

Een 2e golf en de R in de maand….

Tijd voor preventie en versterking van je weerstand!

Dit kan jezelf doen.

Het wordt kouder, de dagen worden korter en de zon schijnt minder. We zitten allemaal meer binnen en bewegen minder. Helaas zitten we ook in een 2e Corona golf.

Allemaal redenen om juist nu je zelf aan de slag te gaan.

Naast de RIVM richtlijnen, is het ondersteunen van een goede weerstand van groot belang om je te wapenen tegen infecties. Ook in geval van Corona, kan dit ertoe bijdragen, dat de infectie milder verloopt en sneller geneest..

Dit kan je zelf doen:  7 tips vanuit de leefstijlgeneeskunde.

1. Eet gezond en gevarieerd

Zoveel mogelijk vers, liefst onbespoten of biologisch. Eet meer groenten en fruit en zorg voor voldoende eiwitten en gezonde vetten. Vermijd suikers en junkfood..

2. Drink weinig of geen alcohol

Teveel alcohol verzwakt je afweer. Als je wat drinkt, doe het daarom met mate.

3. Stop met roken

Rokers zijn kwetsbaarder door een slechtere longfunctie.

4. Slaap voldoende

Ga op tijd naar bed en slaap minstens zeven tot acht uur per nacht. Dan heeft het immuunsysteem voldoende tijd voor herstel werkzaamheden.

5. Blijf in beweging

Een actieve leefstijl verlaagt de kans op een luchtweginfectie. Wandel of fiets dagelijks, bij voorkeur in de natuur. Ook thuis kan je bewegen.

6. Zorg voor minder stress

Angst en piekeren veroorzaken vaak stress. En dat is slecht voor je afweer. Zorg voor voldoende ontspanning. In verbinding blijven met familie en vrienden helpt ook.

7. Neem extra supplementen voor je weerstand

Supplement betekent ‘aanvulling’. Aanvulling op je voeding. Niet ter vervanging daarvan!  Bij een optimale voeding zou je geen supplementen nodig hebben. Maar bekend is, dat dit bij de meeste mensen niet het geval is. Ook lopen we soms meer risico - zoals in deze tijd. Of is er door chronische aandoeningen of een “slordige” leefstijl sprake van (voedings) tekorten en daardoor een verzwakt immuunsysteem..

Vitamine D3 is niet alleen van belang voor sterke botten, maar ook om infecties van de bovenste luchtwegen tegen te gaan. Wordt gemaakt uit  zonlicht, maar in de winter krijgen we te weinig zon. Vaak is er dan sprake van een tekort. Ik adviseer altijd eerst vitamine D te laten prikken.

Vitamine C is breed werkend en heeft een positieve invloed op het immuunsysteem.

Zink is een mineraal, het vermindert de infectiegevoeligheid.

Lysine, is een belangrijk aminozuur. Het gaat de verspreiding van virussen tegen.

Bestellen kan bij mij via de app, de telefoon of de mail. Vermeld duidelijk de soort en het aantal potjes en je verzendadres. Je bestelling en de ingesloten factuur wordt via de post geleverd. In brievenbus verpakking, zodat de verzendkosten laag blijven.

Meer informatie of een afspraak?

Een belletje voor vragen is gratis: 06 – 44260846.

Maar juist in deze “Corona tijd”, is een check op je afweersysteem en een persoonlijk advies van groot belang. Mijn praktijk is ook open voor telefonisch consult en skypen..