Home

Gezond eten? Hoe doe je dat?

In de leefstijlgeneeskunde speelt gezond eten een centrale rol. Maar waar begin je, als je bewuster wil eten?

En hoe kan je nog wijs uit de talloze berichten en adviezen over voeding in allerlei media?

Hier zijn een zestal aanwijzingen, die je verder kunnen helpen.

1. Belangrijk voor een goede spijsvertering: langzaam eten en ervan genieten.

Kijk dus even geen tv, leg je mobiel weg en werk niet tijdens het eten. Eet ontspannen en maak het gezellig. Neem de tijd. Probeer niet meer te eten, maar eet liever wat langer.

2. Minder vaak eten om je lijf niet teveel te belasten.

Wel een voedzaam ontbijt, lunch en avondeten, maar zo min mogelijk tussendoortjes. Eet het liefst niet meer na 8 uur s ’avonds. Het lichaam heeft dan voldoende tijd voor de vertering en voor de vele andere  herstel- en opruimacties gedurende de nacht.

3. Ga voor zoveel mogelijk vers en minimaal bewerkt voedsel.

Koop groente en fruit liefst onbespoten en uit de regio of uit eigen land. Beperk zoveel mogelijk bewerkte voedingsmiddelen. Ze bevatten vaak veel zout, suiker en ongezonde vetten en weinig vezels, vitaminen en mineralen.

4. Veel variatie (ook in kleur) voor voldoende verschillende voedingsstoffen.

Kies elke dag een andere groente uit en wissel regelmatig tussen vlees, vis, eieren en noten. Varieer ook met verschillende soorten fruit. Meer verschillende kleuren op je bord, dragen ook bij aan de variatie.

5. Meer plantaardig eten, ook goed voor het milieu.

Denk hierbij aan alle soorten groente, fruit, zaden en noten. Groente, liefst 400-500 gram per dag, Bijvoorbeeld in de vorm van soep, salade en warme groente. Groente en fruit (min. 2 porties per dag) zijn goede, vezelrijke koolhydraat bronnen.

6. Vermijdt snelle koolhydraten, eet voldoende eiwitten en gezonde vetten.

Vermijdt zoveel mogelijk producten met veel suiker en zetmeel (bijvoorbeeld pasta en rijst). Voor eiwitten (uit planten én dieren) is het advies min.1 gram per kg lichaamsgewicht. Eet matig (rood) vlees. Denk bij gezonde vetten vooral aan olijfolie en kokosvet.

Naast deze algemene aanbevelingen, is mijn voedingsadvies altijd persoonlijk gericht en hou ik uiteraard rekening met je voorkeuren, je leefstijl, leeftijd, geslacht, aandoeningen, medische voorgeschiedenis enz. Ben je geïnteresseerd? Bel dan gratis voor meer informatie of maak gelijk een afspraak: 06 – 44260846